Maria uden farve

Maria står med Jesusbarnet. Statue skåret i egetræ fra senmiddelalderen, dvs. omkring 1500. Statuen har har oprindelig fungeret som sidealter for Maria, hvilket alle kirker havde på den tid. Tilsvarende har der været et sidealter for kirkens værnehelgen (Sankt Nicolaus).

I den gotiske periode blev Maria afbildet som en ung mor i lang rød kjole med blå kappe. Hendes hår er gyldent og hænger løst som tegn på, at hun var jomfru. Hun står med Jesusbarnet, som rækker hende et æble som reference til syndefaldet, hvor Eva fik æblet af slangen. Maria kaldes af kirkefædrene for “den anden Eva”, da hun ved at føde Kristus ophævede Evas synd.

Hun står på en halvmåne, og formen kendes som “den apokalytiske Madonna,” da det refererer til beskrivelsen af Maria i Johannes Åbenbaringen.

 Og et stort tegn viste sig på himlen, en kvinde klædt i solen, med månen under sine fødder og med en krone af tolv stjerner på sit hoved.

Joh. Åbenbaringern kap. 12.1

Marias krone mangler, men man kan sagtens forestille sig, at den har været lavet af metal og forsvundet, da sidealtrene blev pakket væk i forbindelse med reformationen. Mariastatuen var placeret i et 2 meter højt skab i skibet foran den venstre væg ved indgangen til koret. Som en pudsig ting kan nævnes, at sidealteret ikke gik helt tabt ved reformationen, men at dele af dørene blev genanvendt til ryggen i et par af kirkebænkene.

Rekonstruktion af bemalingen på Mariastatuen (Erik Kristiansen 2019)

Træskulpturerne i middelalderens kirker var altid bemalede med kraftige og livagtige farver. Da der stadig findes en del Maria statuer med rester af farver fra middelalderen kan man med rimelighed forstille sig at statuen har set således ud, da den var ny. Bemærk at Marias sko stikker ud under kappen.

Der findes bevarede sidealtre, bla. i Bedsted og Arrild kirker. De er blevet ommalede og Maria har mistet sin stråleglans, men de giver stadig en god fornemmelse af, hvordan Møgeltønders Mariaalter har set ud i middelalderen. I Arrild kirke er skabet med de store låger bevarede. Når skabet var lukket så man billeder af St. Mikael, St. Laurentius på højre låges bagside, og Maria Magdalene samt en abbed på venstre låges bagside.

Mariaalter fra middelalderen, placeret til venstre på korbuevæggen i Arrild kirke.